direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Bentwoud, Benthuizen 2018
Status: vastgesteld
Plantype: beheersverordening
IMRO-idn: NL.IMRO.0484.BHbentwoud-VA01

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doel

Op grond van artikel 3.1, lid 2 van de Wet ruimtelijke ordening geldt dat een bestemmingsplan niet ouder mag zijn dan 10 jaar. Door een aanstaande wijziging van de Wet ruimtelijke ordening komt deze actualisatieplicht te vervallen. De datum waarop deze wijziging in werking treedt, is nog niet bekend. De wetswijziging geldt echter alleen voor die plannen die digitaal raadpleegbaar zijn. Het bestemmingsplan Bentwoud is op dit moment nog niet digitaal te raadplegen.

 

Aangezien het bestemmingsplan Bentwoud per 11 december 2018 10 jaar oud is, is ervoor gekozen om een beheersverordening op te stellen voor het gebied van Bentwoud. Verder is besloten om tevens het bestemmingsplan 'Gebruiksregels woningen gemeente Rijnwoude' op te nemen in het plangebied van deze verordening. Deze herziening bevat namelijk gedeeltelijk correcties op het bestemmingsplan Bentwoud. Als laatste zijn de bestemmingsplannen omtrent de aardgastransportleiding, Randstad 380 kV-verbinding en het CO2 distributienetwerk opgenomen.

Hiermee wordt het planologisch regime voor dit gebied weer actueel en kan het bovendien digitaal geraadpleegd worden.

1.2 Plangebied

Het verordeningsgebied van de Beheersverordening Bentwoud, Benthuizen 2018 bestaat uit het gebied zoals aangegeven in afbeelding 1.1.

 

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.BHbentwoud-VA01_0001.jpg"

Afbeelding 1.1 Plangebied

1.3 Geldende bestemmingsplannen

In het verordeningsgebied zijn vijf bestemmingsplannen van kracht. Hierbij gaat het om het:

  • Bestemmingsplan Bentwoud, vastgesteld door de raad op 11 december 2008.
  • Bestemmingsplan CO2 distributienetwerk Bentwoud, vastgesteld door de raad op 9 december 2010.
  • Bestemmingsplan Gebruiksregels woningen gemeente Rijnwoude, vastgesteld door de raad op 22 september 2011.
  • Inpassingsplan Randstad 380 kV-verbinding Noordring Beverwijk-Zoetermeer (Bleiswijk), vastgesteld door de Ministers van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Infrastructuur en Milieu op 3 september 2012.
  • Inpassingsplan Aardgastransportleiding Beverwijk-Wijngaarden, vastgesteld door de Ministers van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en Infrastructuur en Milieu op 15 oktober 2012.

Verder is het bestemmingsplan 'Parapluplan Parkeren', vastgesteld door de raad op 21 september 2017, in deze beheersverordening verwerkt. Een nadere toelichting hierop vindt u in paragraaf 3.3 Algemene regels.

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.BHbentwoud-VA01_0002.png"

Afbeelding 1.2 plankaart geldend bestemmingsplan Bentwoud

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.BHbentwoud-VA01_0003.png"Afbeelding 1.3 plankaart bestemmingsplan CO2 distributienetwerk Bentwoud

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.BHbentwoud-VA01_0004.png"

Afbeelding 1.4 plankaart inpassingsplan Randstad 380 kV-verbinding Noordring Beverwijk-Zoetermeer (Bleiswijk)

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.BHbentwoud-VA01_0005.png"Afbeelding 1.5 plankaart inpassingsplan Aardgastransportleiding Beverwijk-Wijngaarden

Na vaststelling van het bestemmingsplan Bentwoud zijn nog diverse omgevingsvergunningen verleend die eveneens van toepassing zijn. Voor wat betreft de uitgebreide Wabo-procedures gaat het hierbij om:

  • Landgoed Bentwoud, Hogeveenseweg 71 te Benthuizen.

Na vaststelling van het bestemmingsplan Bentwoud uit 2008 is nog het volgende plan vastgesteld die eveneens van toepassing is. Het gaat hierbij om:

  • Boslaan 10, Benthuizen, vastgesteld door de raad op 14 december 2017.

Dit bestemmingsplan maakt geen deel uit van deze verordening, aangezien deze nog actueel is.

1.4 Opzet van de beheersverordening

De beheersverordening bestaat uit een toelichting, planregels en verbeelding.

1.5 Leeswijzer

Hoofdstuk 2 geeft een globale planbeschrijving, hoofdstuk 3 de juridische planbeschrijving en hoofdstuk 4 beschrijft de uitvoerbaarheid.

Hoofdstuk 2 Planbeschrijving

2.1 Inleiding

De beheersverordening is een vormvrij alternatief voor een bestemmingsplan waarmee het bestaande recht binnen een gebied opnieuw wordt vastgesteld. Het is niet mogelijk om met een beheersverordening nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk te maken. Hiervoor dient met een omgevingsvergunning afgeweken te worden van de beheersverordening, of een nieuw bestemmingsplan vastgesteld te worden. De mogelijkheden om in afwijking van de beheersverordening een ontwikkeling mogelijk te maken zijn daarin niet anders dan de mogelijkheden voor het afwijken van een bestemmingsplan.

Het is niet mogelijk om in de beheersverordening uitwerkingsplichten en wijzigingsbevoegdheden op te nemen, deze zijn namelijk gericht op het mogelijk maken van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Deze zijn uit het plan geschrapt, zie paragraaf 3.2.

Gelet op het conserverend karakter van de beheersverordening heeft de wetgever het niet wenselijk geacht bezwaar of beroep tegen de verordening mogelijk te maken. Het uitgangspunt is immers dat er geen wijzigingen van de bestaande rechten en plichten uit het voorheen geldende plan plaatsvinden. Van de wettelijke voorgeschreven participatiemogelijkheden kon bij dat betreffende bestemmingsplan gebruik gemaakt worden.

2.2 Toelichting bestemmingsplannen

Bestemmingsplan Bentwoud

Voor het plangebied geldt het bestemmingsplan Bentwoud, zie afbeelding 1.1 en de bijlage bij de planregels. Dit bestemmingsplan maakt de realisatie van een deel van het Bentwoud mogelijk. Het Bentwoud is een grootschalig bos- en natuurgebied tussen Zoetermeer/Rijnwoude en Waddinxveen/Boskoop. Het basisplan hiervoor is inmiddels nagenoeg gerealiseerd.

In de beroepsfase van dit bestemmingsplan is bij uitspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State van 5 december 2011 (kenmerk 200906022/1/R1) besloten om goedkeuring te onthouden aan de plankaart van het bestemmingsplan Bentwoud binnen de bouwvlakken Hogeveenseweg 57/59 en 87. Voor de gedeelten van de plangebieden waarvoor het bestemmingsplan Bentwoud is vernietigd is door de uitspraak het onderliggende bestemmingsplan “Benthuizen Landelijk gebied 1984” geldend gebleven. Dit bestemmingsplan voorziet echter niet in de inrichting van de betreffende percelen, daar dit bestemmingsplan verouderd is. Gelet hierop is besloten om het bestemmingsplan van deze twee gebieden te herzien. Het bestemmingsplan Hogeveenseweg 57, 59 en 87, Benthuizen vormt de planologische vertaling hiervan. Dit bestemmingsplan heeft als ontwerp ter inzage gelegen van 5 april tot en met 16 mei 2018. De planning is dat het bestemmingsplan Hogeveenseweg 57, 59 en 87, Benthuizen nog in 2018 ter vaststelling aangeboden wordt aan de raad. De percelen Hogeveenseweg 57, 59 en 87, Benthuizen, voorzover hieraan goedkeuring aan onthouden is, maken dan ook geen onderdeel uit van deze beheersverordening.

Bestemmingsplan CO2 distributienetwerk Bentwoud

Aanleiding is het plan tot realisatie van een CO2-drukreduceerstation en de aanleg van een CO2-distributieleiding. De bouw van dit drukreduceerstation en de aanleg van de distributieleiding zijn noodzakelijk voor de aanleg van een CO2 (koolstofdioxide)-distributienetwerk ten behoeve van de glastuinbouw in het gebied Zuidplaspolder. Het initiatief voor het plan is afkomstig van Visser & Smit Hanab BV en Bio Facility. Het voorliggende bestemmingsplan voorziet in de mogelijkheid om op de voorgenomen gronden een CO2-drukreduceerstation en een CO2-distributieleiding te kunnen realiseren.

Gebruiksregels woningen gemeente Rijnwoude

Dit overkoepelende bestemmingsplan ziet ook op kleine correcties van het bestemmingsplan Bentwoud. Na inventarisatie van de destijds geldende bestemmingsplannen is toendertijd gebleken dat de begripsomschrijvingen van 'wonen/woondoeleinden', 'woning', 'bedrijfswoning' en 'huishouden' in de bestemmingsplannen niet eenduidig waren of ontbraken. Destijds is er dan ook voor gekozen om een zogenaamd paraplubestemmingsplan op te stellen, waarbij alle relevante bestemmingsplannen binnen de gemeente op dat moment op onderdelen werden herzien of aangevuld.

Inpassingsplan Randstad 380 kV-verbinding Noordring Beverwijk-Zoetermeer (Bleiswijk)

In de Randstad moet een nieuwe 380 kV-hoogspanningsverbinding worden gerealiseerd om in de toekomst voldoende capaciteit te kunnen bieden voor elektriciteitstransport in de regio. De hoogspanningsverbinding bestaat uit twee van elkaar te onderscheiden verbindingen. Het betreft de verbinding tussen Wateringen en Zoetermeer (Bleiswijk), de 'Zuidring', en de verbinding tussen Beverwijk en Zoetermeer, de 'Noordring'. Deze verbindingen zijn beide essentieel voor de leveringszekerheid in de Randstad. De twee verbindingen kunnen los van elkaar functioneren en worden door het 380 kV-transformatorstation bij Zoetermeer met elkaar verbonden. Het inpassingsplan (ook wel: 'rijksinpassingsplan' genoemd) 'Randstad 380 kV-verbinding Beverwijk-Zoetermeer (Bleiswijk)' biedt de juridisch-planologische basis voor de realisering van de Noordring.

Inpassingsplan Aardgastransportleiding Beverwijk-Wijngaarden

Gasunie is voornemens om tussen Beverwijk en Wijngaarden een nieuwe aardgastransportleiding te realiseren. Met de realisatie van deze aardgastransportleiding wordt beoogd de leveringszekerheid van gas in Nederland te garanderen en voorwaarden te scheppen voor de ontwikkeling van de Nederlandse gassector, energiehandel en industriële activiteiten in Nederland. Het nieuwe tracé wordt aangelegd tussen de bestaande compressorstations Beverwijk en Wijngaarden en zal zoveel als mogelijk naast bestaande gasleidingen worden gerealiseerd (bundelingsprincipe). Dit plan vormt de juridisch-planologische basis voor de realisering van deze aardgastransportleiding en bijbehorende afsluiterlocaties.

2.3 Uitgangspunten

De volgende uitgangspunten zijn voor de beheersverordening in acht genomen:

Bestaand planologisch toegestane gebruik

De Beheersverordening Bentwoud verklaart het toegestaan feitelijk gebruik ten tijde van vaststelling van deze beheersverordening, alsmede nog niet gerealiseerde gebruiks- en bouwmogelijkheden van de hiervoor in paragraaf 1.3 genoemde bestemmingsplannen als bestaand gebruik. De bestaande rechten en plichten blijven hierdoor ongewijzigd.

Tijdelijk van aard

Om het planologisch regime voor het gebied actueel te houden, is de beheersverordening ingezet. Tevens wordt hiermee voorkomen dat de legessanctie van artikel 3.1 lid 4 Wro in werking treedt. De beheersverordening heeft een geldigheidsduur van 10 jaar.

2.4 Beleid

Omdat de beheersverordening ziet op het beheer van de bestaande situatie, is een uitgebreide beleidstoetsing niet noodzakelijk. Uit de beleidstoets die heeft plaatsgevonden, blijkt dat de beheersverordening niet in strijd is met rijksbeleid, provinciaal en/of gemeentelijk beleid.

2.5 Omgevingsaspecten

Zoals hiervoor aangegeven maakt de beheersverordening geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk. Voor zover wel sprake is van ruimtelijke ontwikkelingen, gaat het om ontwikkelingen die ook al in de vigerende bestemmingsplannen zijn geregeld. Voor andere nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen geldt dat daarvoor een afzonderlijke bestemmingsplanprocedure, moet worden opgestart, inclusief onderzoeksverplichtingen.

Gelet op het conserverende karakter van deze beheersverordening is er geen aanleiding om te veronderstellen dat de uitvoering ervan leidt tot nadelige milieugevolgen. Uitgebreid onderzoek kan hierop dan ook achterwege blijven. Uit de uitgevoerde toets blijkt samengevat en voor zover betrekking hebbend op de beheersverordening het volgende:

1 Mer

De beheersverordening maakt geen (nieuwe planologische) ontwikkelingen mogelijk die vallen onder categorie C of D. van het Besluit m.e.r. Het doorlopen van een (plan)m.e.r. of m.e.r.-beoordeling is in dat geval op basis van de Wet milieubeheer niet verplicht.

2 Geluid

Er worden geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen voorzien ten opzichte van het nu vigerende bestemmingsplan. Akoestisch onderzoek is daarom niet aan de orde.

3 Luchtkwaliteit

Er worden geen nieuwe milieugevoelige bestemmingen voorzien ten opzichte van het nu vigerende bestemmingsplan. Er is dan ook geen sprake van een mogelijk verslechtering van de luchtkwaliteit ten opzichte van de nu geldende planologische situatie.

4 Externe veiligheid 

Voor dit plangebied zijn verschillende risicobronnen in het kader van externe veiligheid relevant. In afbeelding 1.6 zijn deze bronnen en zoneringen weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.BHbentwoud-VA01_0006.jpg"

Afbeelding 1.6 situatie externe veiligheid Bentwoud

  • Buisleidingen

In het plangebied zijn verschillende buisleidingen gelegen die relevant zijn voor externe veiligheid. Deze buisleidingen zijn deels binnen een strook gelegen die is aangewezen in de 'Structuurvisie Buisleidingen 2012-2035' vanuit het Rijk. Deze strook van 70 meter breed is gereserveerd voor buisleidingen met gevaarlijke stoffen. In deze strook zijn geen (beperkt) kwetsbare objecten toegestaan. Langs een gedeelte van de gasleidingen is sprake van een PR 10-6 contour (zie afbeelding 1.6). Dat betekent dat binnen deze zone geen kwetsbare objecten mogelijk zijn en in principe ook geen beperkt kwetsbare objecten. In de huidige situatie zijn er geen (beperkt) kwetsbare objecten gelegen binnen deze zone. Conform de 'Beleidsvisie externe veiligheid' van de gemeente Alphen aan den Rijn zijn er in de 100% letaalzone van de gasleidingen in principe geen nieuwe 'zeer kwetsbare objecten' toegestaan. Het gaat hierbij om objecten bestemd voor verminderd zelfredzame personen.

  • Inrichtingen

In de nabijheid van het verordeningsgebied zijn twee LPG tankstations gelegen. De contouren rond deze LPG tankstations reiken tot in het verordeningsgebied. Binnen een afstand van 60 meter vanaf het vulpunt van deze LPG tankstations zijn geen nieuwe kwetsbare objecten toegestaan. Binnen een afstand van 160 meter van het vulpunt van deze LPG tankstations zijn geen 'zeer kwetsbare objecten' toegestaan. Het gaat hierbij om objecten bestemd voor verminderd zelfredzame personen.

  • Wegen

Door het verordeningsgebied en aan de noordzijde van het verordeningsgebied is de provinciale weg N209 gelegen. Over deze weg worden gevaarlijke stoffen getransporteerd. Gezien de lage bevolkingsdichtheid is hier geen sprake van overschrijding van de oriëntatiewaarde groepsrisico. Omdat het een beheersverordening betreft neemt het groepsrisico ook niet toe. Conform de Beleidsvisie externe veiligheid van de gemeente Alphen aan den Rijn zijn in de zone van 80 meter rond de weg geen nieuwe 'zeer kwetsbare objecten' (bestemd voor verminderd zelfredzame personen) toegestaan.

  • Hoogspanningslijnen

Door het verordeningsgebied lopen twee tracés voor 380 kV hoogspanningsverbindingen. Deze tracés zijn planologisch vastgelegd middels het 'Inpassingsplan randstad 380 kV verbinding – Beverwijk - Zoetermeer (Bleiswijk)'. Deze tracés worden overgenomen in de beheersverordening Bentwoud. Daarnaast is in afbeelding 1.7 een zone van 215 meter (indicatieve magneetveldzones) weergegeven rond de hoogspanningslijnen in verband met het beleidsadvies van het Rijk uit 2005.

afbeelding "i_NL.IMRO.0484.BHbentwoud-VA01_0007.jpg"

Afbeelding 1.7 hoogspanningslijnen Bentwoud

Dit beleid uit 2005 beoogt het voorkomen van nieuwe situaties waarbij kinderen langdurig verblijven binnen de specifieke magneetveldzone (0,4 microtesla) van hoogspanningslijnen. Deze specifieke magneetveldzones zijn niet bekend. Bij ontwikkelingen binnen de indicatieve magneetveldzones waarbij kinderen mogelijk langdurig verblijven, zal berekend moeten worden waar de specifieke magneetveldzone (0,4 microtesla) is gelegen. Conform het beleidsadvies van het Rijk uit 2005 zijn nieuwe situaties waarbij kinderen langdurig verblijven binnen de specifieke magneetveldzone in principe niet toegestaan.

Het bovenstaande in afweging genomen, vormt het aspect externe veiligheid geen belemmering voor vaststelling van de beheersverordening.

5 Bodem

Er is geen sprake van verandering van planologisch gebruik ten opzichte van het nu geldende bestemmingsplan. Bodemonderzoek is in het kader van deze beheers verordening dan ook niet aan de orde. Bij nieuwe initiatieven kan in het kader van de omgevingsvergunning wel bodemonderzoek noodzakelijk zijn.

6 Ecologie

Er is geen sprake van verandering van planologisch gebruik ten opzichte van het nu geldende bestemmingsplan. In het kader van de Wet natuurbescherming kan een nog niet ingevulde planologische ontwikkeling echter wel van belang zijn. In onderhavig geval is daar echter geen sprake van. Bij nieuwe initiatieven kan in het kader van de omgevingsvergunning wel ecologisch onderzoek noodzakelijk zijn.

7 Archeologie 

De bescherming hiervan is geregeld middels een aanlegvergunning. De zone waar dit voor geldt is op de plankaart aangegeven als archeologisch waardevol gebied. In 2014 is een geactualiseerde archeologische verwachtingen- en beleidskaart opgesteld. De kaarten en het daarmee samenhangende beleid zijn nog niet vastgesteld. Hiervoor volgt nog een Parapluplan Archeologie, die op de raadsplanning voor dit jaar is opgenomen.

8 Provinciale belangen

Er zijn geen nieuwe voorgenomen ontwikkelingen aan de orde. Derhalve is de beheersverordening in overeenstemming met de provinciale milieubelangen.

Hoofdstuk 3 Juridische planbeschrijving

3.1 Inleidende regels

Artikel 1 van de planregels bevat een algemene bepaling die verklaart dat de voorschriften, regels, en plankaart van de in paragraaf 3.1 genoemde bestemmingsplannen van toepassing zijn, alsmede de nadien verleende vrijstellingen, ontheffingen, afwijkingen en omgevingsvergunningen voor het afwijken.

Sinds de inwerkingtreding van het bestemmingsplan 'Bentwoud' zijn er besluiten genomen die bouwen en gebruik in strijd met de regels van het plan mogelijk maken. De rechten die voortvloeien uit deze verleende besluiten veranderen niet door het vaststellen van de beheersverordening.

In artikel 2 van de regels is een aantal begrippen gedefinieerd die in de beheersverordening worden genoemd. In de van toepassing verklaarde bestemmingsplanregels en voorschriften zijn ook begrippen gedefinieerd. Deze begripsbepalingen blijven van toepassing voor het betreffende bestemmingsplan.

3.2 Bestemmingsregels

Conform de wettelijke beperkingen van de beheersverordening kunnen uitwerkingsplichten en wijzigingsbevoegdheden uit het bestemmingsplan niet worden opgenomen in de beheersverordening. De van toepassing zijnde bestemmingsplannen kennen geen uitwerkingsplichten maar wel een aantal wijzigigingsbevoegdheden. Deze wijzigingsbepalingen komen in de regels van voorliggende beheersverordening te vervallen. Hiermee bestaan geen belemmeringen om een beheersverordening voor dit plangebied vast te stellen.

3.3 Algemene regels

Parkeerbepaling

Stedenbouwkundige bepalingen (waaronder de parkeerbepaling) in de bouwverordening vormen geen toetsingskader meer voor een aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen. Bestaande geldende plannen vallen onder het overgangsrecht, zodat de parkeerbepaling hier wel op van toepassing blijft. De beheersverordening valt echter niet onder dit overgangsrecht. Om die reden is het noodzakelijk in de beheersverordening een bepaling op te nemen die het mogelijk maakt een aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen te toetsen aan het geldende parkeerbeleid. De regeling die is opgenomen, sluit aan bij de regeling van het Parapluplan Parkeren die op 21 september 2017 door de raad is vastgesteld.

3.4 Overgangs- en slotregels

De wetgever heeft in artikel 5.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening bepaald dat in de beheersverordening moet worden voorzien in overgangsrecht, zoals dit in artikelen 3.2.1, 3.2.2 en 3.2.3 van het Besluit ruimtelijke ordening is vastgesteld. Omdat de beheersverordening in overgangsregels voorziet, vervallen de overgangsregels uit de bestemmingsplannen 'Bentwoud', 'CO2 distributienetwerk Bentwoud', 'Gebruiksregels woningen gemeente Rijnwoude', en de inpassingsplannen 'Randstad 380 kV-verbinding Noordring Beverwijk-Zoetermeer (Bleiswijk)' en 'Aardgastransportleiding Beverwijk-Wijngaarden'.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

Economisch

De beheersverordening is conserverend van karakter en verklaart enkel het bestaand planologisch toegestane gebruik opnieuw van toepassing. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Zoals bij een bestemmingsplan met enkel conserverende bestemmingen bestaat ook bij een conserverende beheersverordening geen noodzaak tot het opstellen van een exploitatieplan.

Maatschappelijk

Op grond van de Wro geldt geen verplichte openbare voorbereidingsprocedure voor een beheersverordening waarmee ingezetenen en belanghebbenden betrokken worden bij de besluitvorming. Daarnaast bepaalt de gemeentelijk Inspraakverordening 2016 dat onder andere geen inspraak wordt verleend ten aanzien van ondergeschikte herzieningen van een eerder vastgesteld beleidsvoornemen. Aangezien hiervan sprake is, is geen inspraak verleend.