direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Paraplubestemmingsplan Wonen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0502.BPParapluWonen-4001

Toelichting

Hoofdstuk 1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Capelle wil nu en in de toekomst een prettige woonstad zijn waarin Capellenaren zich thuis voelen. Woonoverlast past daar niet bij.

In de geldende bestemmingsplannen zijn verschillende begrippen met betrekking tot wonen opgenomen. Daaruit volgen ruime mogelijkheden voor woonvormen met een uitstraling tot gevolg die niet altijd passend is in de omgeving. Dit komt erop neer dat er woonvormen zijn die kunnen resulteren in negatieve gevolgen voor het karakter of leefbaarheid van een straat of buurt. Bij verdichting van het aantal eenpersoonshuishoudens, is sprake van een diversiteit aan levensgewoonten en dag- en nachtritme. Hoe meer huishoudens in een woning, des te groter de kans dat afwijkend gedrag ontstaat waar de omgeving last van kan krijgen, zoals parkeeroverlast en geluidsoverlast. Capelle wil meer regie krijgen op deze woonvormen.

Naast ongewenste situaties door woonoverlast door specifieke doelgroepen, is ook het onttrekken van gezinswoningen (eengezinswoningen en meergezinswoningen) aan de reguliere markt voor kamergewijze verhuur niet wenselijk. Kamergewijze verhuur in reguliere (koop)woningen zorgt voor onttrekking van reguliere woningen op de woningmarkt. Kamerverhuur leidt vaak tot aantasting van de woonkwaliteit van de omgeving door bijvoorbeeld verrommeling of geluidsoverlast. De woningvoorraad is schaars en moet daarom behouden blijven.

De bestemming "wonen" zoals aangegeven op de verbeelding en in de regels heeft echter geen directe koppeling met het begrip "woning", anders dan dat de gedachte is dat binnen een bestemming wonen woningen gebouwd zijn of worden. De ABRvS heeft geoordeeld dat het ontbreken van een directe relatie tussen de bestemming "wonen" en de begripsbepaling van "woning" ertoe leidt dat de omschrijving van het begrip "woning" niet van betekenis is voor de bestemming "wonen". De ABRvS sluit daarom aan bij wat in het algemeen spraakgebruik wordt verstaan onder "wonen" en schaart daar diverse uiteenlopende vormen van huisvesting onder, waaronder ook het verhuren van kamers (ABRvS 10 maart 2010, ECLI:NL:RVS:2010:BL7013; en ABRvS 6 juni 2018, ECLI:NL:RVS:2018:1882).

De verschillende bestemmingsplannen binnen de gemeente Capelle aan den IJssel zijn niet eenduidig in wat wel en niet is toegestaan binnen de bestemming Wonen. Binnen de huidige toetsingskaders is het aan een initiatiefnemer niet goed uit te leggen waarom een initiatief in de ene wijk wel is toegestaan en in een andere wijk (soms een paar straten verderop) niet is toegestaan. Dit levert verwarring en onduidelijkheid op.

Planologisch kader

De begripsbepalingen van een woning zoals opgenomen in de regels van de bestemmingsplannen verschillen per bestemmingsplan en hierdoor per wijk. Daarbij staan sommige bestemmingsplannen maximaal één huishouden toe, andere bestemmingsplannen staan maximaal één huishouden toe of maximaal vier personen die geen huishouden vormen.

Met dit parapluplan worden eenduidige definities in alle bestemmingsplannen vastgelegd. Het plan heeft tot doel om de eenduidigheid in de begrippen vast te leggen, de leefbaarheid in woonwijken te borgen en overlast te voorkomen.

1.2 Plangebied

Het plangebied omvat het gehele grondgebied van de gemeente Capelle aan den IJssel.

1.3 Geldende regelingen

Het plan heeft in juridische zin betrekking op alle bestemmingsplannen en daarin opgenomen bestemmingen, waar op grond van de geldende regeling één of meerdere vorm(en) van huisvesting in woningen is toegestaan. Het betreffen hier verschillende vormen van woonfuncties binnen bestemming(en). Ook zijn er bestemmingsplannen waarin maar één vorm van huisvesting is toegestaan.

In de meeste bestemmingsplannen is het gebruik van woningen voor kamerverhuur niet toegestaan en is een vergunning voor planologische strijdig gebruik vereist. In zeven bestemmingsplannen is kamerverhuur wel toegestaan omdat binnen een woning maximaal 4 personen die geen huishouden vormen mogen wonen.

In de huisvestingsverordening van de gemeente Capelle aan den IJssel is kamerverhuur niet geregeld. De Verordening Woonruimtebemiddeling 2020 gaat alleen over de verdeling van zelfstandige woningen van woningcorporaties onder de liberalisatiegrens. Aangezien bij kamerverhuur sprake is van onzelfstandige woonruimte is de verordening hier niet op van toepassing. Ook de gemeentelijke APV bevat geen eisen ten aanzien van kamerverhuur of woningsplitsing. Wel regelt de APV (artikel 2:79) welke maatregelen tegen woonoverlast kunnen worden genomen.

1.4 Paraplubestemmingsplan

Voorliggend bestemmingsplan is een paraplubestemmingsplan. Het gaat hierbij om een bijzondere variant op een gewoon bestemmingsplan. Een bestemmingsplan herziet of 'vervangt' normaal gesproken het voorheen geldende bestemmingsplan, daarbij voorziet het nieuwe bestemmingsplan dan in een volledig planologisch juridisch kader door middel van een verbeelding met bestemmingen en bijbehorende regels.

Het paraplubestemmingsplan heeft echter een ander doel en een andere werking. Het doel van dit bestemmingsplan is uitsluitend het vastleggen van een juridisch planologische regeling op het grondgebied van de gemeente Capelle aan den IJssel. Hiermee worden ongewenste situaties voorkomen.

Een parapluherziening is een bestemmingsplan dat, zodra het door de gemeenteraad is vastgesteld, als een paraplu over alle bestaande geldende bestemmingsplannen van de gemeente heen hangt. Het bepaalt dat de regels ten aanzien van de begrippen die in het parapluplan zijn opgenomen in alle geldende plannen vervallen en worden vervangen door de regels die zijn opgenomen in de parapluherziening.

De opzet van het paraplubestemmingsplan is daarom zodanig dat alle 'onderliggende' bestemmingsplannen én regelingen van kracht blijven. De herziening bestaat uitsluitend uit het opnemen van een uniforme regeling ten aanzien van deze begrippen:

  • huishouden;
  • kamerverhuur;
  • niet zelfstandige woning;
  • wonen;
  • woning of zelfstandige wooneenheid;
  • woon-werkwoning.

De begrippen in het paraplubestemmingsplan gelden voor de gehele gemeente. De huidige definities van deze begrippen in de nu geldende bestemmingsplannen komen te vervallen.

1.5 Leeswijzer

Na deze inleiding wordt in hoofdstuk 2 het beleidskader van de gemeente Capelle aan den IJssel toegelicht. In hoofdstuk 3 wordt het juridische systeem toegelicht. In hoofdstuk 4 wordt de uitvoerbaarheid van het plan behandeld, alsmede in grote lijnen de procedure van dit bestemmingsplan.

Hoofdstuk 2 Beleidskader

2.1 Programma Wonen 2019-2022

In het Programma Wonen geeft de gemeente Capelle aan den IJssel het beleid op het gebied van wonen weer voor de periode 2019-2022. In dit Programma Wonen wordt de Capelse visie op het wonen gepresenteerd.

De ambities uit de Structuurvisie 2030, Parkstad naast economische motor, vormen nog steeds het uitgangspunt voor dit Programma Wonen. Met de komst van de nieuwe Omgevingswet (invoering 2021) in het vooruitzicht wordt de Structuurvisie geactualiseerd tot een Stadsvisie.

Capelle aan den IJssel is een aantrekkelijke woongemeente. Met recht kan Capelle aan den Ijssel een groene woonstad worden genoemd, waarin het nu en straks prettig wonen is, maar waarin ook gewerkt wordt. Capelle aan den IJssel is opgebouwd uit diverse wijken, allen met een geheel eigen karakter, uiteenlopend van 'stads' tot 'dorps'. Deze diversiteit wordt gekoesterd.

Het Programma Wonen is rond vier pijlers opgebouwd. Daarbinnen wordt prioriteit gegeven aan de invulling van zes strategische speerpunten. Het betreffen de volgende pijlers en strategische speerpunten:

Pijler 1: Duurzaam wonen met kwaliteit

Pijler 2: Voor iedereen een (t)huis

Pijler 3: Wonen met zorg en welzijn

Pijler 4: Samen wonen in de wijk

De strategische speerpunten van het Programma Wonen zijn:

  • 1. Toekomstbestendig ontwikkelen: woningen realiseren met name in nabijheid hoogwaardige OV-punten en verduurzamen bestaande woningvoorraad.
  • 2. Stadstransitie via herstructurering en transformatie van gebieden en gebouwen.
  • 3. Consolideren, spreiden en vernieuwing van de sociale woningcorporatie huurwoningenvoorraad.
  • 4. Vergroten huisvestingsmogelijkheden voor jongeren (18 tot 27 jaar) en ouderen in de AOW-gerechtigde leeftijd.
  • 5. Toevoegen van eenheden voor Begeleid Wonen en verplegings- en verzorgingsplekken.
  • 6. Vernieuwende inzet op leefbaarheid in wijken.

De gemeente vindt het belangrijk dat de verschillende doelgroepen in Capelle aan den IJssel een huis hebben of kunnen vinden, waar zij zich thuis voelen. Het uitgangspunt is dat het aanbod van woningen in eerste instantie zo veel mogelijk aansluit bij de woonwensen van de Capellenaren. De mogelijkheden om de woningvoorraad uit te breiden zijn beperkt binnen de gemeente. Er dient realistisch onderzocht te worden voor welke doelgroepen woningen kunnen worden toegevoegd aan het woningbestand.

Hoofdstuk 3 Juridische regeling

3.1 Algemeen

Dit bestemmingsplan is opgesteld volgens de in de Wet ruimtelijke ordening opgenomen standaardvorm van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP2012). Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, planregels en toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast.

De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan. De toelichting van dit bestemmingsplan geeft een weergave van onder andere de beweegredenen en de beleidsuitgangspunten die aan het bestemmingsplan ten grondslag liggen. Ook is de toelichting van wezenlijk belang voor een juiste interpretatie en toepassing van het bestemmingsplan.

3.2 Verbeelding

Op de verbeelding is de omvang van het plangebied aangeduid. In dit geval gaat het om het gehele grondgebied van de gemeente Capelle aan den IJssel.

3.3 Wijze van regelen

Er is gekozen voor een verwijzing naar alle bestemmingsplannen binnen de gemeentegrens. Alleen de begrippen worden op een aantal punten aangevuld of herzien, alle andere begrippen en regels van de bestemmingsplannen blijven van kracht. Onderstaande begrippen zijn in het Paraplubestemmingsplan Wonen opgenomen:

  • a. "huishouden", zoals genoemd in artikel 1.3;
  • b. “kamerverhuur”, zoals genoemd in artikel 1.4;
  • c. “niet zelfstandige woning”, zoals genoemd in artikel 1.5;
  • d. “wonen”, zoals genoemd in artikel 1.6;
  • e. “woning of zelfstandige wooneenheid”, zoals genoemd in artikel 1.7;
  • f. “woon-werkwoning”, zoals genoemd in artikel 1.8.

Hoofdstuk 4 Uitvoerbaarheid

4.1 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

Dit paraplubestemmingsplan doorloopt de in de Wet ruimtelijke ordening (Wro) vastgelegde bestemmingsplanprocedure. Tijdens deze procedure zijn er verschillende momenten waarop een ieder zijn of haar zienswijze op het plan kenbaar kunnen maken.

Terinzagelegging en voorbereiding

Op de voorbereiding van een bestemmingsplan is artikel 3.8 Wet ruimtelijke ordening alsmede afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing.

Dit paraplubestemmingsplan regelt enkel juridisch de begrippen voor wat betreft huisvesting en wonen binnen het gemeentelijk grondgebied. Het paraplubestemmingsplan zal op termijn in de geest van de Omgevingswet worden opgenomen binnen het beleid voor de fysieke leefomgeving van de gemeente Capelle aan den IJssel. Het beleid voor wat betreft gemeentelijke huisvesting en wonen heeft geen directe betrekking op andere overheidsinstanties.

Wel zijn de provincie Zuid-Holland en andere overlegpartners geïnformeerd over deze werkwijze in het kader van het wettelijke verplichte vooroverleg ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening (Bro).

De regeling voor het tegengaan c.q. reguleren van huisvesting van diverse vormen van wonen heeft geen consequenties voor het plangebied met betrekking tot het aspect water. De noodzaak om het waterschap te betrekken bij het vooroverleg is er dus niet en een watertoets is niet nodig.

De gemeente Capelle aan den IJssel heeft in het kader van het vooroverleg ex artikel 3.1.1 Bro de overlegpartners geïnformeerd en verzocht om te reageren op het bestemmingsplan.

Zienswijzen

Het ontwerpbestemmingsplan wordt zes weken ter inzage gelegd. In deze periode kan eenieder zijn zienswijze kenbaar maken. Indien noodzakelijk wordt het bestemmingsplan aangepast aan de zienswijzen. Vervolgens wordt het bestemmingsplan al dan niet gewijzigd vastgesteld.

Vaststelling

Na vaststelling door de raad wordt het vaststellingsbesluit bekend gemaakt. Het bestemmingsplan ligt na bekendmaking 6 weken ter inzage. Gedurende deze termijn is er de mogelijkheid om beroep in te dienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State.

Het bestemmingsplan treedt vervolgens daags na afloop van de tervisielegging in werking als er geen beroep is ingesteld. Is er wel beroep ingesteld dan treedt het bestemmingsplan ook in werking, tenzij naast het indienen van een beroepschrift ook om een voorlopige voorziening is gevraagd. De schorsing van de inwerkingtreding eindigt indien de voorlopige voorziening wordt afgewezen.

4.2 Economische uitvoerbaarheid

Indien het bestemmingsplan voorziet in de uitvoering van werken door de gemeente moet de financieel-economische uitvoerbaarheid hiervan worden aangetoond. Van een dergelijk handelen is met het aanpassen van de juridische regeling in deze herziening geen sprake, zodat de economische uitvoerbaarheid in deze niet hoeft te worden aangetoond.

Behalve plankosten, zijn er aan het paraplubestemmingsplan geen kosten verbonden. De kosten die samenhangen met het paraplubestemmingsplan komen voor rekening van de gemeente Capelle aan den IJssel.

4.3 Grondexploitatie

Het doel van de grondexploitatieregeling is het inzichtelijk maken van de financiële haalbaarheid en het bieden van meerdere mogelijkheden voor het kostenverhaal, waardoor er meer sturingsmogelijkheden zijn.

Omdat in de voorliggende herziening geen ontwikkelingen worden toegestaan waarvoor de gemeente kosten moet maken, is het opstellen van een exploitatieplan niet noodzakelijk.